Spis smart, Sunn idrett


Å spise smart handler om å ha et regelmessig inntak av næringsrik mat og drikke. Gir du kroppen riktig drivstoff, vil du få mer energi og overskudd til både skole, trening og andre hverdagsaktiviteter.

Totalt 65 spillere i alder 13 og 14 år med foreldre, møtte opp på Idda Arena da Tone Wigemyr holdt foredraget om idrettsnæring med tema som: 

Før, under og etter trening , matvare valg og hvordan skape gode matkulturer og trivsel rundt mat.

Tone Wigemyr er en erfaren foredragsholder med god fagkunnskap om kosthold og helse, hun har også egen erfaring som toppidrettsutøver ( Orientering)


 

Ved å være litt bevisst på hva du spiser, kan du oppnå store gevinster både når det gjelder helsen din og prestasjoner på skole og i idrett. Når man er ung er det ekstra viktig å ta vare på kroppen sin og sørge for at man har et godt kosthold. Da er man i en viktig vekstfase, hvor kroppen trenger å få tilført nok energi og byggestoffer for at blant annet muskler og skjelett skal utvikle seg normalt.

Før trening

Mat og drikke før trening og kamp har stor betydning for prestasjonen. Kroppens energilager må være fylt opp, og det bør være i væskebalansen før en tar på seg treningstøyet og kampdrakta.

Siste måltidet før trening eller konkurranse er din siste mulighet for å fylle opp energilageret.

For de fleste er det best å spise et hovedmåltid to til tre timer før trening, hovedsakelig bestående av karbohydrater og noe protein.


Etter trening

Tone forteller også hva forskjellen er når vi er i vekst perioden og når vi er fullt utviklet. Hun poengterte også at det var viktig etter en trening at det bør sørges for å få i seg mat og drikke slik at kroppen raskere er klar til neste økt. Det måltidet kalles restitusjonsmåltid og bidrar til økt treningsutbytte og er skadeforebyggende. For det er viktig at kroppen får restituert seg opptimal etter en trening.

Væskebalanse

Hun kom også med noen råd angående drikke under og etter trening. Tone forteller at det er viktig ar kroppen får i seg nok væske for at utøverne skal klare å prestere på trening. 


Tone Wigemyr anbefaler å gå inn på  http://www.sunnidrett.no/ for å få mer info.

To the frontpage

Støtt KIF håndball
via https://klubbdonasjon.no/klubber/?klubb=18632
Les mer >>
Opprykk til 4.divisjon
Så er det klart at KIF håndball`s damelag er klare for spill i 4. divisjon fra neste sesong!
Les mer >>
Årsmøte i KIF håndball
Årsmøte i KIF håndball avholdes tirsdag 09.06.2020  kl.18:00 på Hotell Norge.
Les mer >>
Skoleturnering i Kristiansand
KIF J12 Hellemyr slo Høvåg J12 og ble turneringens vinner.
Les mer >>
Gimlehallen lørdag 18.april!
Som tidligere år vil vi også i 2020 arrangere konsert.
Les mer >>
Målvaktstrening
KIF håndball samarbeider med Vipersakademiet og Vipers målvakt Andrea Austmo i et treningsopplegg for håndballkeepere i KIF håndball.
Les mer >>
Select klubbpakken
Klubbtøy til KIF håndball fåes kjøpt hos         
Les mer >>
Vi ønsker alle en god jul og et godt nytt år
KIF håndball ønsker alle håndballvenner, sponsorer og støttespillere en en riktig god jul og et godt nytt år!
Les mer >>
     Vil du gi din støtte til KIF HÅNDBALL?  
Les mer >>
Pallplass for KIF J13 i Trollcup 2019
Flere av KIF håndballs alderbestemte lag deltok i turneringen Trollcup 2019
Les mer >>
Vil du støtte KIF håndball uten at det koster deg en eneste krone?
Les mer >>