Spis smart, Sunn idrett


Å spise smart handler om å ha et regelmessig inntak av næringsrik mat og drikke. Gir du kroppen riktig drivstoff, vil du få mer energi og overskudd til både skole, trening og andre hverdagsaktiviteter.

Totalt 65 spillere i alder 13 og 14 år med foreldre, møtte opp på Idda Arena da Tone Wigemyr holdt foredraget om idrettsnæring med tema som: 

Før, under og etter trening , matvare valg og hvordan skape gode matkulturer og trivsel rundt mat.

Tone Wigemyr er en erfaren foredragsholder med god fagkunnskap om kosthold og helse, hun har også egen erfaring som toppidrettsutøver ( Orientering)


 

Ved å være litt bevisst på hva du spiser, kan du oppnå store gevinster både når det gjelder helsen din og prestasjoner på skole og i idrett. Når man er ung er det ekstra viktig å ta vare på kroppen sin og sørge for at man har et godt kosthold. Da er man i en viktig vekstfase, hvor kroppen trenger å få tilført nok energi og byggestoffer for at blant annet muskler og skjelett skal utvikle seg normalt.

Før trening

Mat og drikke før trening og kamp har stor betydning for prestasjonen. Kroppens energilager må være fylt opp, og det bør være i væskebalansen før en tar på seg treningstøyet og kampdrakta.

Siste måltidet før trening eller konkurranse er din siste mulighet for å fylle opp energilageret.

For de fleste er det best å spise et hovedmåltid to til tre timer før trening, hovedsakelig bestående av karbohydrater og noe protein.


Etter trening

Tone forteller også hva forskjellen er når vi er i vekst perioden og når vi er fullt utviklet. Hun poengterte også at det var viktig etter en trening at det bør sørges for å få i seg mat og drikke slik at kroppen raskere er klar til neste økt. Det måltidet kalles restitusjonsmåltid og bidrar til økt treningsutbytte og er skadeforebyggende. For det er viktig at kroppen får restituert seg opptimal etter en trening.

Væskebalanse

Hun kom også med noen råd angående drikke under og etter trening. Tone forteller at det er viktig ar kroppen får i seg nok væske for at utøverne skal klare å prestere på trening. 


Tone Wigemyr anbefaler å gå inn på  http://www.sunnidrett.no/ for å få mer info.

To the frontpage

Sommeren banker nå på døren og vi nyter at det endelig har blitt varmere. 
KIF Håndball ønsker alle en riktig fin sommer!
Les mer >>
Vil du spille håndball i KIF?
Vi har håndball trening for deg som er nybegynner/ 6 år høsten 2018 
Les mer >>
I KIF Håndball tar vi alkovett på alvor
Alle foreldre skal være trygge på at de kan sende barna på trening eller overnattingstur med idrettslaget uten å være bekymret for voksnes alkoholbruk.
Les mer >>
KIF J13 vant A-finalen i Quart Cup
Under helgas Quart cup gikk begge KIF J13 lagene finalen. Igjen!
Les mer >>
Fortsettende årsmøte
Innkalling til "fortsettende årsmøte" i KIF håndball. Mandag 30.april kl. 17:00, Klubbkontoret i Gimlehallen.
Les mer >>
Spillerutvikling Junioravdeling
Spillerutvikling i KIF Junior med Kristian Malerød Larsen er over for denne gang.
Les mer >>
Etterlyser mer handling
Bakspiller Øyvind Frigstad er klar på at noe må gjøres i hele KIF skal oppholdet i 2. divisjon bli kortvarig og han selv teller litt på knappene på om han blir med laget ned kommende sesong.
Les mer >>
Sesongens siste hjemmekamp
KIF - Haslum IL
Les mer >>
KIF rotet bort seieren
KIF Håndball styrte kampen mot HK Herulf Moss inntil fem minutter gjenstod.
Les mer >>
Neste hjemmekamp!
Neste hjemmekamp i 1.divisjon er 04.03.2018 kl. 16:00 i Gimlehallen
Les mer >>
Surt ettmålstap for KIF
I stedet for å vinne sin tredje strake seier, er KIF Håndball tilbake under nedrykkstreken etter 23–24–tapet for Follo.
Les mer >>