Spis smart, Sunn idrett


Å spise smart handler om å ha et regelmessig inntak av næringsrik mat og drikke. Gir du kroppen riktig drivstoff, vil du få mer energi og overskudd til både skole, trening og andre hverdagsaktiviteter.

Totalt 65 spillere i alder 13 og 14 år med foreldre, møtte opp på Idda Arena da Tone Wigemyr holdt foredraget om idrettsnæring med tema som: 

Før, under og etter trening , matvare valg og hvordan skape gode matkulturer og trivsel rundt mat.

Tone Wigemyr er en erfaren foredragsholder med god fagkunnskap om kosthold og helse, hun har også egen erfaring som toppidrettsutøver ( Orientering)


 

Ved å være litt bevisst på hva du spiser, kan du oppnå store gevinster både når det gjelder helsen din og prestasjoner på skole og i idrett. Når man er ung er det ekstra viktig å ta vare på kroppen sin og sørge for at man har et godt kosthold. Da er man i en viktig vekstfase, hvor kroppen trenger å få tilført nok energi og byggestoffer for at blant annet muskler og skjelett skal utvikle seg normalt.

Før trening

Mat og drikke før trening og kamp har stor betydning for prestasjonen. Kroppens energilager må være fylt opp, og det bør være i væskebalansen før en tar på seg treningstøyet og kampdrakta.

Siste måltidet før trening eller konkurranse er din siste mulighet for å fylle opp energilageret.

For de fleste er det best å spise et hovedmåltid to til tre timer før trening, hovedsakelig bestående av karbohydrater og noe protein.


Etter trening

Tone forteller også hva forskjellen er når vi er i vekst perioden og når vi er fullt utviklet. Hun poengterte også at det var viktig etter en trening at det bør sørges for å få i seg mat og drikke slik at kroppen raskere er klar til neste økt. Det måltidet kalles restitusjonsmåltid og bidrar til økt treningsutbytte og er skadeforebyggende. For det er viktig at kroppen får restituert seg opptimal etter en trening.

Væskebalanse

Hun kom også med noen råd angående drikke under og etter trening. Tone forteller at det er viktig ar kroppen får i seg nok væske for at utøverne skal klare å prestere på trening. 


Tone Wigemyr anbefaler å gå inn på  http://www.sunnidrett.no/ for å få mer info.

To the frontpage

KIF Jenter 12 vant Våg Cup 2019
Etter 4 solid seiere i puljen med 13-3 over Fløy, 13-5 over Sunde IL-1, 12-5 over Hinna HK-2 og 13-6 over Stavanger IF-1, gikk jentene direkte til semifinale.
Les mer >>
Vinner av A-finale i Hummel cup 2019
KIF J12 Hellemyr gikk til topps i Hummelcup med seier 12-10 over Lund Håndball i en triller av en finale.
Les mer >>
Vel gjennomført grillfest
270 små og stor var samlet på Idda Arena Onsdag 22.mai for å delta på grillfesten for klubbens medlemmer og familie.
Les mer >>
Borgertoget 17.mai
KIF håndball sine juniorspillere stilte mannsterke for å vise mangfoldet i klubben KIF håndball. Spillerene lagde show og underholdt  mange av de oppmøtte som stod langs veien.
Les mer >>
Opprykk neste sesong
1.divisjon på denne gjengen sesong 19/20
Les mer >>
Quartcup
Påmeldingsfristen har gått ut og påmeldingen er stengt. Vi har nå fantastiske 326 påmeldte lag!!!
Les mer >>
Prioriterer håndball foran russefeiring
Markus Nilsen er russ nå i vår, men det er ikke det som opptar ham mest. Drømmen er opprykk til 1. divisjon med KIF og å bli tatt ut til U-VM i Makedonia.
Les mer >>
Årsmøte i KIF håndball
Det innkalles til ordinært årsmøte Tirsdag 12.mars kl.19:00 på Idda Arena, Mediarommet i andre etasje. 
Les mer >>
Kom innom oss på et kundemøte og "tjen" penger til klubben
Les mer >>
Vidar Villa til Quart Cup
Vidar Villa har raskt blitt en av norges største norskspråklige artister, med over 30 millioner streams i sitt debutår 2017.
Les mer >>
God Jul!
KIF håndball ønsker alle håndballvenner, sponsorer og støttespillere en en riktig god jul og et godt nytt år!
Les mer >>