Spis smart, Sunn idrett


Å spise smart handler om å ha et regelmessig inntak av næringsrik mat og drikke. Gir du kroppen riktig drivstoff, vil du få mer energi og overskudd til både skole, trening og andre hverdagsaktiviteter.

Totalt 65 spillere i alder 13 og 14 år med foreldre, møtte opp på Idda Arena da Tone Wigemyr holdt foredraget om idrettsnæring med tema som: 

Før, under og etter trening , matvare valg og hvordan skape gode matkulturer og trivsel rundt mat.

Tone Wigemyr er en erfaren foredragsholder med god fagkunnskap om kosthold og helse, hun har også egen erfaring som toppidrettsutøver ( Orientering)


 

Ved å være litt bevisst på hva du spiser, kan du oppnå store gevinster både når det gjelder helsen din og prestasjoner på skole og i idrett. Når man er ung er det ekstra viktig å ta vare på kroppen sin og sørge for at man har et godt kosthold. Da er man i en viktig vekstfase, hvor kroppen trenger å få tilført nok energi og byggestoffer for at blant annet muskler og skjelett skal utvikle seg normalt.

Før trening

Mat og drikke før trening og kamp har stor betydning for prestasjonen. Kroppens energilager må være fylt opp, og det bør være i væskebalansen før en tar på seg treningstøyet og kampdrakta.

Siste måltidet før trening eller konkurranse er din siste mulighet for å fylle opp energilageret.

For de fleste er det best å spise et hovedmåltid to til tre timer før trening, hovedsakelig bestående av karbohydrater og noe protein.


Etter trening

Tone forteller også hva forskjellen er når vi er i vekst perioden og når vi er fullt utviklet. Hun poengterte også at det var viktig etter en trening at det bør sørges for å få i seg mat og drikke slik at kroppen raskere er klar til neste økt. Det måltidet kalles restitusjonsmåltid og bidrar til økt treningsutbytte og er skadeforebyggende. For det er viktig at kroppen får restituert seg opptimal etter en trening.

Væskebalanse

Hun kom også med noen råd angående drikke under og etter trening. Tone forteller at det er viktig ar kroppen får i seg nok væske for at utøverne skal klare å prestere på trening. 


Tone Wigemyr anbefaler å gå inn på  http://www.sunnidrett.no/ for å få mer info.

To the frontpage

KIF håndball - SIF håndball
Ny hjemmekamp på Idda Lørdag 03.11.18 kl. 16:00.
Les mer >>
KIF-seier i tøft byderby
KIF Håndball vant en tett kamp mot Randesund 29-27.
Les mer >>
Neste hjemmekamp!
Onsdag 03.10.2018 kl. 20:00 på Idda Arena.
Les mer >>
Øyvind og Robin har tent en gnist i KIF
Etter to sterke borteseire, tar KIF imot Viking i seriens første hjemmekamp søndag.
Les mer >>
Ny overbevisende KIF-seier
KIF vant 35-23 borte mot Kragerø og gleder seg stort til sesongens første seriekamp på hjemmebane.
Les mer >>
Sesongens første hjemmekamp i serien
Søndag 30.09.2018 kl.13:00 i Gimlehallen
Les mer >>
KIF-seier mot opprykksfavoritt
KIF Håndball knallet til med 28-23-seier i seriepremieren mot Haugaland.
Les mer >>
Spillerutvikling i Junioravdelingen
Spillerutviklingen er i gang for sesongen 18/19. 46 spillere i alder 12 - 14 år deltok på første treningen for sesongen.
Les mer >>
3.runde i NM herrer
KIF håndball tar imot ØIF Arendal til 3.runde av cupen!
Les mer >>
Klubbdager hos Intersport Skippergata.     VELKOMMEN TIL KLUBBDAGER!
Les mer >>
Oppkjøring i samarbeid med Viking
KIF håndball har etter opplegg fra vår nye trener Robin Rosander Haugsgjerd hatt oppkjøring sammen med Viking Håndball i Kristiansand og Vendsyssel i Danmark. Under her kan dere lese hva vikings trener Joar Gjerde sier om samarbeidet. 
Les mer >>
Vil du spille håndball i KIF?
Vi har håndball trening for deg som er født 2012 og blir 6 år høsten 2018!
Les mer >>