Spis smart, Sunn idrett


Å spise smart handler om å ha et regelmessig inntak av næringsrik mat og drikke. Gir du kroppen riktig drivstoff, vil du få mer energi og overskudd til både skole, trening og andre hverdagsaktiviteter.

Totalt 65 spillere i alder 13 og 14 år med foreldre, møtte opp på Idda Arena da Tone Wigemyr holdt foredraget om idrettsnæring med tema som: 

Før, under og etter trening , matvare valg og hvordan skape gode matkulturer og trivsel rundt mat.

Tone Wigemyr er en erfaren foredragsholder med god fagkunnskap om kosthold og helse, hun har også egen erfaring som toppidrettsutøver ( Orientering)


 

Ved å være litt bevisst på hva du spiser, kan du oppnå store gevinster både når det gjelder helsen din og prestasjoner på skole og i idrett. Når man er ung er det ekstra viktig å ta vare på kroppen sin og sørge for at man har et godt kosthold. Da er man i en viktig vekstfase, hvor kroppen trenger å få tilført nok energi og byggestoffer for at blant annet muskler og skjelett skal utvikle seg normalt.

Før trening

Mat og drikke før trening og kamp har stor betydning for prestasjonen. Kroppens energilager må være fylt opp, og det bør være i væskebalansen før en tar på seg treningstøyet og kampdrakta.

Siste måltidet før trening eller konkurranse er din siste mulighet for å fylle opp energilageret.

For de fleste er det best å spise et hovedmåltid to til tre timer før trening, hovedsakelig bestående av karbohydrater og noe protein.


Etter trening

Tone forteller også hva forskjellen er når vi er i vekst perioden og når vi er fullt utviklet. Hun poengterte også at det var viktig etter en trening at det bør sørges for å få i seg mat og drikke slik at kroppen raskere er klar til neste økt. Det måltidet kalles restitusjonsmåltid og bidrar til økt treningsutbytte og er skadeforebyggende. For det er viktig at kroppen får restituert seg opptimal etter en trening.

Væskebalanse

Hun kom også med noen råd angående drikke under og etter trening. Tone forteller at det er viktig ar kroppen får i seg nok væske for at utøverne skal klare å prestere på trening. 


Tone Wigemyr anbefaler å gå inn på  http://www.sunnidrett.no/ for å få mer info.

To the frontpage

Vinner Kapercup 2018
I helgen var det Kapercup i regi av Farsund IL.  KIF jenter 2006 (J12) deltok for andre gang.
Les mer >>
Vil du spille håndball i KIF?
Vi har håndball trening for deg som er nybegynner/ 6 år høsten 2018 
Les mer >>
KIF J13 vant A-finalen i Quart Cup
Under helgas Quart cup gikk begge KIF J13 lagene finalen. Igjen!
Les mer >>
Vinnere av Umbro Cup 2018
Begge lag til KIF J13 gikk helt til topps i Umbro cupen 2018!
Les mer >>
Spillerutvikling Junioravdeling
Spillerutvikling i KIF Junior med Kristian Malerød Larsen er over for denne gang.
Les mer >>
Etterlyser mer handling
Bakspiller Øyvind Frigstad er klar på at noe må gjøres i hele KIF skal oppholdet i 2. divisjon bli kortvarig og han selv teller litt på knappene på om han blir med laget ned kommende sesong.
Les mer >>
Sesongens siste hjemmekamp
KIF - Haslum IL
Les mer >>
3.runde i Bring 2018.
KIF J16 tar imot Storhamar og Sarpsborg i denne tredje runden av Bringserien 2018. Kampene spilles i Gimlehallen Søndag 18.mars.
Les mer >>
KIF knuste Lillestrøm
KIF lå under med to mål til pause, men løftet seg mange hakk i 2. omgang og vant overbevisende 23-16.
Les mer >>
Årsmøte KIF håndball
Ordinært årsmøte til KIF håndball avholdes Mandag 19. mars kl. 18.00 på møterommet Gimlehallen.
Les mer >>
KIF håndball og Norgesenergi inviterer til årets viktigste kamp!
Les mer >>
Gutter
Jenter
2001/2002
03
04
05
06
07
08
09
10
11